Oletko jo miettinyt, miten varmistat parhaiden osaajien hakeutumisen yritykseesi ensi kesänä? Kesätyörekrytointia suunnitellessa aika usein unohtuu, että rekrytointiprosessi alkaa tosiasiassa jo kauan ennen varsinaista hakuvaihetta. Menestyvä rekrytointi vaatii suunnittelua, houkuttelevaa viestintää ja erottuvia tarinoita. Tähän kaikkeen luova tarinankerronta, laadukkaat videotuotannot ja aito autenttisuus tuovat merkittävää lisäarvoa – puhutaan siis tarinapääoman hyödyntämisestä. Mutta miksi ensi kesän (2026) rekryyn kannattaa panostaa jo nyt, onhan tässä vielä kesän 2025 rekrykin vielä meneillään?
Nuoret osaajat miettivät tulevia kesätöitään usein jo edellisen vuoden loppupuolella tai alkuvuodesta. Heidän valinnoissaan korostuu se, minkälaisena työpaikkana yritys näyttäytyy julkisuudessa ja sosiaalisessa mediassa.
Kun yrityksesi aloittaa kesärekryjen valmistelut jo edellisenä kesänä, ehditte kuvata autenttista materiaalia kesätyöntekijöiden arjesta ja kerätä aitoja kokemuksia, joita voidaan hyödyntää syksyllä alkavassa rekrytoinnin suunnittelussa, jolloin varmistatte erottuvan ja vaikuttavan markkinointiviestinnän tulevaa kesää varten.
Ehditte paitsi kuvata aitoa materiaalia silloisten kesätyöntekijöiden arjesta, myös kerätä rehellistä palautetta ja hyödyllisiä kokemuksia, joita voitte hyödyntää rekrytoinnin suunnittelussa. Varhainen valmistautuminen antaa tilaa luovalle prosessille ja auttaa erottumaan kilpailijoista, jotka vasta keväällä heräävät kesätyöilmoitusten tekoon.
Kun rekrytointiviestintä aloitetaan riittävän ajoissa syksyllä tai talvella, viesti ehtii levitä laajalle, ja brändiinne sekä yrityskulttuuriinne ehtii tutustua suurempi joukko potentiaalisia työnhakijoita, mukaan lukien ne passiiviset työnhakijat. Samalla yrityksen työnantajamielikuva vahvistuu, kun uusia kesätyöntekijöitä odottaa selkeä ja houkutteleva kuvaus siitä, mitä tuleva kesätyö todellisuudessa tarjoaa.
Tarinapääomalla tarkoitetaan sitä kertomusten ja kokemusten varantoa, jolla yritys rakentaa vahvan ja muistettavan mielikuvan itsestään. Se on voimavara, joka erottaa yrityksen kilpailijoistaan – oli kyse sitten tuotteista, palveluista tai rekrytoinneista.
Houkuttele tunnetasolla
Pelkkä työpaikkailmoitus ei riitä, jos tavoitellaan aitoja huippuosaajia. Hakijoiden tunteiden herättäminen ja merkityksellisten tarinoiden kertominen lisää työnantajan vetovoimaa merkittävästi.
Brändin pitkän aikavälin hyöty
Hyvin rakennetusta tarinapääomasta on iloa myös tulevaisuudessa. Tyytyväiset kesätyöntekijät toimivat jatkossa yrityksesi puolestapuhujina ja levittävät positiivista viestiä eteenpäin. Samalla yritys nousee helpommin esiin muiden työnantajien joukosta.
Laadukas video toimii rekrytoinnin käyntikorttina: se houkuttelee, erottuu ja jää mieleen. Videon avulla pystyt helposti viestimään yrityksesi kulttuurista, arvoista ja tarjoamista mahdollisuuksista. Parhaimmillaan video tuo esiin yrityksen aidon fiiliksen, ihmisten persoonallisuudet ja sen, mitä työtä hakeva voisi työyhteisöstä saada.
Lyhyet some-videot
TikTok, Instagram Reels, YouTube Shorts – lyhyet, tarttuvat videot voivat kerätä helposti tuhansia katselukertoja, ja niitä on helppo jakaa eteenpäin. Nappaa katsojan huomio heti ensimmäisillä sekunneilla!
Syvemmät tarinalliset yritysvideot
Kun rekrymarkkinoinnissa halutaan laajemmin avata yrityksen periaatteita, kulttuuria ja ihmisten arkea, pidempi ja tarinallisempi video voi toimia paremmin. Tällainen video tarjoaa katsojalle konkreettisen kurkistuksen yrityksen sisälle, mikä lisää potentiaalisen työnhakijan luottamusta työnantajaan.
Rekrymarkkinoinnissa pyritään usein näyttämään yritys parhaassa mahdollisessa valossa – se on ymmärrettävää. Liiallinen kiiltokuva voi kuitenkin pahimmillaan kääntyä itseään vastaan. Autenttisuus ja rehellinen ote tarinankerronnassa mahdollistavat sen, että potentiaalinen hakija näkee, millaista yrityksessä on oikeasti työskennellä.
Esimerkiksi kesätyöntekijöiden tai harjoittelijoiden kokemuksiin perustuvat tarinat puhuttelevat hakijoita, jotka ovat usein samankaltaisessa tilanteessa. Jos nuoret osaajat tunnistavat itsensä tarinasta, he todennäköisemmin hakevat paikkaa.
Satsaus rekrymarkkinointiin ja tarinapääomaan kantaa pitkälle tulevaisuuteen. Kun yritys tunnetaan tarinoista, joissa korostuvat aitous, yhteisöllisyys ja mielenkiintoiset urapolut, kasvaa sen vetovoima merkittävästi. Näin muodostuu positiivinen kierre: parhaat osaajat hakeutuvat luoksesi, yrityksen maine vahvistuu ja myös nykyiset työntekijät voivat kokea ylpeyttä työpaikastaan.
Tarinankerronnassa – etenkin videoiden tukemana – on taikaa. Se jättää pysyvän muistijäljen ja herättää tunteita, joita pelkkä teksti tai staattinen ilmoitus ei tavoita. Muista myös, että rekrytointi ei ole vain työnhakijan valinta työnantajasta, vaan työnantajan valinta vetää puoleensa oikeat osaajat. Kun kerrot yrityksesi tarinan aidosti ja persoonallisesti, oikeat ihmiset osaavat hakea juuri sinne, minne he sopivat parhaiten.
Mikäli haluat varmistaa, että kesän 2026 rekrytointi onnistuu yli odotusten, suosittelemme aloittamaan valmistelut jo nyt. Autenttinen ja tarinallinen lähestymistapa tuottaa pitkän aikavälin hyötyjä – kuten sitoutuneita työntekijöitä, vahvempaa työnantajamielikuvaa sekä halukkuutta palata yritykseen yhä uudelleen. Panostus luovaan, videotuotantoja hyödyntävään tarinankerrontaan voi ratkaisevasti nostaa yrityksesi haluttavuuden seuraavien kesätyöntekijöiden silmissä. Nyt on siis oikea aika ryhtyä rakentamaan tarinaa, josta puhutaan vielä pitkään.
Ota kaikki irti kesästä 2025 - ota yhteyttä, niin suunnitellaan yhdessä juuri teidän yrityksellenne sopiva tarinallinen ja erottuva rekrytointikampanja kesälle 2026.